ورود اعضاء ورود اعضاء نقشه سایت نقشه سایت
۱۳۹۵ سه شنبه ۵ بهمن
معاونت پژوهشی و برنامه ریزی معاونت پرورشی فرهنگی معاونت پژوهش، برنامه ریزی و نیروی انسانی
صفحه اصلی
English
آغاز هفته‏ ي وحدت

 

ميلاد حضرت محمد صلى الله عليه و آله و سلم الهام بخش وحدت

·               ميلاد با بركت حضرت محمد صلى‏الله‏عليه‏و‏آله‏وسلم ، يادكرد پرداختن به رخدادى بنيادين يعنى وحدت ميان مسلمانان جهان است. وحدت درون دينى ميان فرقه‏هاى گوناگون اسلامى بويژه برادران اهل تسنّن و تشيّع، بايسته‏اى است گريزناپذير كه سالگشت ولادت پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله‏وسلم الهام‏بخش آن است. اين بدان روست كه وجود پيامبر و شخصيت والاى آن مقتدا نقطه اتّصال همه آبرفتهاى انديشه‏اى است و هر فرقه و مذهبى گم گشت خود را در او مى‏يابد و پهناى سينه او را جايگاهى آرام براى كاستن از تلاطم موج فتنه مى‏يابد.

پيمانه جان هر مسلمان واقعى لبريز است از عشق و شيدايى به پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله‏وسلم و صد البته اين مهر دو سو دارد؛ چه؛ قلب اقيانوس‏گونه پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله‏وسلم نيز از عشق امت و دلدادگى به ايشان هماره لبريز بوده است. اين‏گونه شيدايى بين مريد و مراد و رهبر و امّت را در كدام دين و آيين مى‏توان سراغ گرفت؟ همين يكسويى نسبت به عشق به پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله‏وسلم در ميان تمام فرقه‏ها و دسته‏هاى اسلامى نقطه‏اى است بس ارجمند و گرانسنگ كه مى‏بايد بر آن تأكيد داشت و با تكيه بر آن، پرچم اخوت را برافراشت. پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله‏وسلم از روز نخست پيام‏آور وحدت و يكپارچگى بوده است، چه آن‏روز كه در آغاز هجرت به مدينه، دشمنى ديرينه بين اوس و خزرج را به برادرى و همدلى كامل مبدّل ساخت، چه آن هنگام كه در واپسين لحظات عمر شريف خود با پافشارى بر يكپارچگى چشم از جهان فرو بست و چه با وديعت نهادن كتاب و عترت براى مقابله با پراكندگى، چاره انديشيد.

وحدت‏خواهى قرآن ـ يادگار جاويد پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله‏وسلم ـ و هشدار نسبت به عواقب پراكندگى براى هر مسلمان، بهترين رهنمود است. قرآن كريم سه اثر زيانبار را براى پراكندگى ياد كرده است:(1)

1. فروپاشى درونى و هرز رفتن توانها

2. كاستى هيمنه در برابر دشمنان دين

3. فراهم آمدن زمينه سيطره طاغوت بر دين‏باوران

از پافشارى قرآن بر وحدت و هشدار نسبت به پراكندگى مى‏توان دريافت كه مسلمانان از كدام‏سو آسيب جدّى خواهند ديد و در دامن چه خطرى خواهند غلطيد.(2)

 

 

 

قرآن به مسلمانان اعلام داشته است كه به‏سبب برخوردارى از آيين حق‏مدارى و ظلم‏ستيزى و نيز دعوى خاتميت، هماره با دشمنان پيدا و پنهان روبرو خواهند بود؛ دشمنانى كه جز نيستى و نابودى ايشان را در دل نمى‏پرورانند. شاهد اين مدّعا در سده‏هاى اخير، دستهاى تفرقه‏افكنانه دشمنان دين است كه پس از جنگ جهانى اول و با دسيسه فروپاشى امپراطورى عثمانى به قطعه قطعه كردن كشورهاى اسلامى پرداختند و كمابيش در تمام مرزها نقطه چالش برجاى نهادند و از برساختن فرقه‏هاى مذهبى افراطى و تقويت بنيه آنها از هيچ كوششى دريغ نكردند. در مقابل چنين دشمنانى جز وحدت و يكدلى نشايد.

امروز مسلمانان با دو حقيقت تلخ كه هر دو نتيجه اختلاف است، روبرو هستند:

  • 1. عقب ماندن از كاروان تمدّن و دانش بشرى. اين در حالى است كه تمدّن اسلامى قرنها كاروانسالار تمدن و دانش بشرى بوده و به اذعانِ دوست و دشمن، هيچ آيينى همچون اسلام بر علم و دانش تأكيد نكرده است. منوّر الفكرهاى ديروز مشروطيت و وشنفكرمآبان امروز اين عقب‏ماندگى را ثمره دين مدارى ندانند و درباره جدايى دين از علم بيهوده سخن‏سرايى نكنند كه به جنگ با حقيقت نتوان رفت و راه، بيراهه نتوان پيمود.

2. دست‏اندازى آشكار و پنهان قدرتهاى جهانى در امور داخلى ملتهاى مسلمان. امروزه جهان اسلام بيش از هر چيز از چكمه‏هاى بيگانه در سرزمين خود و دخالت مستقيم و غير مستقيم قدرتهاى باطل كيش در مصالح ملى اسلامى رنج مى‏برد. در اين بين آنچه از همه تلختر است حضور دولت غاصب و ستم‏پيشه اسرائيل در قلب جهان اسلام و تهاجم بى‏حدّ و مرز او به ساير سرزمينهاى اسلامى مى‏باشد. اين در حالى است كه شعار «لن يجعل الله للكافرين على الموءمنين سبيلاً»(3 روحى سرشار از عزّت و سربلندى مى‏آفريند و در دل هر مسلمانِ آزاده‏اى طوفانى از بيگانه‏ستيزى را برمى‏آشوبد. چه بايد كرد؟ بى‏شك براى دستيابى به يكپارچگى كه قرآن بدان فرامى‏خواند، يك كار درونى و يك تلاش برونى ضرورى است.

از يك‏سو، مسلمانان مى‏بايد بر نكات مشترك تأكيد كنند و چالشهاى اندكِ مانده را كاهش دهند. براستى اگر واقع‏نگر باشيم درخواهيم يافت كه چالشها در قياس با پهندشتهاى مشترك بسيار اندك است. مسلمانان در اصل يگانگى خداوند و رسالت پيامبران و بعثت پيامبر اسلام صلى‏الله‏عليه‏و‏آله‏وسلم و نيز باورداشت حيات پس از مرگ، اتفاق نظر دارند. در فروع دين نيز افقها بسيار به‏هم نزديك است.

از سوى ديگر، در بخش برونى مى‏بايد با ظرافت انديشى و مآل‏باورىِ خود تمام طرحهاى تفرقه‏افكنانه دشمنان اسلام را در تشديد منازعات مذهبى و آفريدن دسته‏هاى نوپا نقش بر آب سازند.

 

 

 

انقلاب اسلامى و وحدت

به رغم فرقه‏اى خواندن نهضت اسلامى توسط قدرتهاى دين‏ستيز و تلاش براى صف‏بندى ميان نهضت شيعى با ساير نهضتها، انقلاب اسلامى با روشن‏بينى تمام كوشش

  • بايسته خود را به‏كار گرفت تا نغمه‏هاى شوم تفرقه را خاموش سازد. معمار انقلاب از همان ابتدا بنياد وحدت را بنا نهاد. امام راحل قدس‏سره براستى فرانگر و دورانديش بود و بنيكى از دسيسه‏هاى تفرقه‏افكنانه و زيانهاى پراكندگى آگاهى داشت. از اين‏رو در آغاز گلگشت پيروزى نهضت اسلامى گامهاى بلندى در اين راه برداشت. اين اقدامات را در چند محور اساسى مى‏توان خلاصه كرد:

1. فراخوانى مستمر و همه‏جانبه مسلمانان جهان به همبستگى و هشدار نسبت به عواقب پراكندگى.

امام راحل قدس‏سره يكى از برنامه‏هاى نهضت اسلامى را ايجاد وحدت ميان ملتهاى مسلمان اعلام داشته است:

«برنامه ما وحدت كلمه مسلمين و اتّحاد ممالك اسلامى است در مقابل دول استعمارطلب(4

ايشان آسيب‏ناپذيرى مسلمانان را به‏عنوان ميوه شيرين همبستگى دانسته، مى‏فرمايد:

«اگر همه موءمنين در قطرهاى اسلامى، در تمام كشورهاى اسلامى، همين يك دستور خدا را ـ كه بينشان عقد اخوت برقرار كرده است ـ عمل كنند، ديگر قابل آسيب نيستند(5

امام قدس‏سره در وصيتنامه بلند خود با سوز و گدازى تمام، ملت ايران و مسلمانان جهان را مخاطب ساخته، مى‏نويسد:

«امروز و در آتيه آنچه براى ملت ايران و مسلمانان جهان بايد مطرح باشد و اهميت آن‏را در نظر گيرند، خنثى‏كردن تبليغات تفرقه‏افكن، خانه‏برانداز است(6)

2. فراهم‏آوردن فضايى آكنده از مهر و عطوفت برادرانه بين شيعه و سنى در سرتاسر ميهن اسلامى و تأكيد بر اجراى بندهاى مربوط به اقليتهاى دينى در قانون اساسى.

  • 3. اعلام هفته وحدت از دوازدهم تا هفدهم ربيع الاوّل كه ضمن مراعات ديدگاه دو طرف نسبت به تاريخ ولادت پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله‏وسلم به استوارترين دستاويز يكپارچگى و وحدت يعنى شخصيت رسول اكرم صلى‏الله‏عليه‏و‏آله‏وسلم تأكيد دارد.

4. جهتگيرى سياست خارجى براساس دفاع از منافع ملّى، مذهبى كشورهاى اسلامى كه نمودهاى بارز آن حمايت از مسلمانان در فلسطين، لبنان، افغانستان و بوسنى هرزگوين مى‏باشد. ملت و دولت اسلامى در پاره‏اى از موارد جهت حمايت همه‏جانبه از ملتهاى اسلامى بهاى بس سنگينى را پرداخته است.

5. تلاش عينى و عملى در جهت شناسايى هرچه بيشتر مشتركات و راهكارهاى همدلى كه در اين‏باره مى‏توان از تشكيل و تلاشهاى مجمع التقريب بين المذاهب الاسلامية ياد كرد.

با همه بيدارى كه امروزه در ميان مسلمانان به‏چشم مى‏خورد و نيز كوششهاى انجام‏شده، تا دستيابى به‏وحدت مطلوب، هنوز راهى دراز در پيش است. از جمله اسباب به‏سامان نرسيدن وحدت، حكومتهاى ناصالحى است كه زمام امور مسلمانان را در دست داشته و براى حفظ منافع قدرتهاى خارجى و تثبيت موقعيت ناپايدار خود در پاره‏اى از موارد به تفرقه‏افكنى دامن مى‏زنند. بى‏ترديد اگر اين مزاحمانِ وحدت از راه كنار روند، مسلمانان به‏چنان بالندگى رسيده‏اندكه با شعار «انّما الموءمنون اخوة"7و دست در دست هم به عمران و آبادانى دنيا و عقباى خود بكوشند. فرقه‏هاى افراطى كه بيشتر آنها از پيشينه‏اى كمتر از يك سده برخوردارند، دومين سبب اساسى در دست‏نيافتن به وحدت واقعى و اسلامى است.

بدين‏سان آنچه براى مسلمانان بايسته است، جداكردن صف خود از دسته‏بنديهاى افراطى است كه خوشبختانه باريك‏انديشان هر دو طيف به اين امر واقفند. اميد آن‏كه با دستيابى به يكپارچگى، سيماى روشن جامعه جهانى اسلامى را نظاره‏گر باشيم.               

 

 

______________________________

1-انفال/ 46؛ قصص/ 4.

2- سيدمحمدحسين طباطبايى، الميزان، ج3، ص374.

3- نساء/ 141.

4-صحيفه نور، ج1، ص131.

5-همان مأخذ، ج11، ص145.

6- همان مأخذ، ج21، ص176.

7-حجرات/ 9.

                        نويسنده : نصيرى، على

تاریخ به روز رسانی: 1394/09/08
تعداد بازدید: 409
امتیازدهی
میانگین امتیازها:0 تعداد کل امتیازها:0
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0
ارسال نظرات
نام  
آدرس پست الکترونیکی شما    
توضیحات  
تغییر کد امنیتی  
کد امنیت  
 
تمامی حقوق این پایگاه متعلق به اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی می باشد.
ورود اعضاء
بستن
Powered by DorsaPortal