ورود اعضاء ورود اعضاء نقشه سایت نقشه سایت
۱۳۹۵ سه شنبه ۵ بهمن
معاونت پژوهشی و برنامه ریزی معاونت پرورشی فرهنگی معاونت پژوهش، برنامه ریزی و نیروی انسانی
صفحه اصلی
English
تربيت در اسلام

تربيت در  اسلام

وامّا هدف مكتب اسلام از تربيت همان «كمال يابي انسان» ويا به تعبيري رساندن انسان به كمال مطلوب و ممكن براي او، مي باشد . زيرا آفرينش انسان و تركيب وجودي او به گونه اي است كه مي تواند از راه ها و شيوه هاي گوناگون به پيشرفت و تعالي دست يابد و ابعاد وجودي خويش را گسترش و كمال بخشد. با توجه به اين زمينه ها واستعداد ها، انسان رو به سوي كمال مطلق دارد و همواره در صدد صعود به مدارج عالي انساني است و از رسيدن به هيچ درجه اي سيري نمي پذيرد.

اسلام همان سان كه در انديشه و باور، شريعت توحيدي است و به توحيد و يگانگي در خالقيت، ربوبيت، توحيد در افعال، توحيد در عبادت و اطاعت باور دارد، در تربيت و اهداف تربيت انساني نيز توحيدگراست. در نگرش اسلامي، براي انسان، چه در افعال وحركت هاي تكويني و چه در افعال و حركت هاي تشريعي و ارادي، هدف و مقصدي جز خدا شناخته نمي شود؛

(أَفَحَسِبْتُمْ أَنَّمَا خَلَقْنَاكُمْ عَبَثًا وَأَنَّكُمْ إِلَيْنَا لا تُرْجَعُونَ* فَتَعَالَي اللَّهُ الْمَلِكُ الْحَقُّ...) (مؤمنون/116 115)

«آيا پنداشتيد شما را بيهوده آفريده ايم و به سوي ما بازگردانده نمي شويد؟! پس برتر است خداوندي كه فرمانرواي حق است (از اينكه شما را بي هدف آفريده باشد.)»

(وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالإنْسَ إِلا لِيَعْبُدُونِ)(ذاريات/56)

«من جن و انس را جز براي پرستش نيافريدم (تا از اين راه تكامل يابند و به من نزديك شوند).»

كمال و تربيت مطلوب و ممكن براي انسان ها، ره سپردن به همين مقصد و غايت يگانه هستي، يعني خداوند است.

بدين ترتيب، آنچه در فرجام و چشم انداز تربيت اسلامي قرار دارد، خداگونه شدن، آراسته گشتن به آرايه هاي خدا، رشد و كمال معنوي انسان و رسانيدن او به مقام قرب ربوبي و پرورش استعداد هاي انساني از رهگذر بندگي و اطاعت خداوند است. هدف انبياي الهي كه نقش بارز و برجسته آنان تربيت انسان هاي بايسته بر اساس مدل و الگوي وحياني به شمار مي رود، جز اين نبوده است كه با تكيه بر ايمان و معنويت، انسان را به جايي برسانند كه تكامل و رشد و هدف زندگي خويش را سعادت و رستگاري در گستره ابديت بداند و آن را در سايه عنايات بي كران حق تعالي جستجو كند و حيات و مرگ و تلاش و نيايش و پرستش و تمام حركات و سكنات خود را تنها براي خدا و تسليم و تعبد محض در برابر اراده او بداند و نماد انساني باشد كه مي گويد: «نماز من، مناسك من، حيات و مرگ من براي خدا، پروردگار جهانيان است. او شريك ندارد، بدين موظف شده ام و من نخستين فرد تسليم شدگانم». (انعام/163 162)

بنا بر اين، تربيت امري هدفدار و آگاهانه با دامنه اي وسيع وشاخه هاي گوناگون وداراي نظم و ترتيب وقاعده مي باشد كه در رشد و نمو قواي جسمي و روحي انسان بسيار مهم و مؤثر ارزيابي مي گردد .

بعثت انبياي الهي با همين هدف بوده؛ چرا كه فلسفه بعثت پيامبران و نزول كتب آسماني جز اين نبوده است كه بشريت را در مسير تكامل، هدف‌جويي و سعادت و خوشبختي، تربيت، هدايت و همراهي كنند و با آموزه‌ها و آداب شريعت، ره توشه كمالات را در اختيار او نهاده او را از انحراف و كژروي باز دارند. آن گونه كه آخرين فرستاده الهي فرمود: ‌«اني بعثت لأتمم مكارم الا خلاق»

طبيعي است انسان همانطور كه از نظر جسمي با استفاده از تغذيه مناسب و سالم رشد ونمو مطلوب مي نمايد،روح و روان او نيز به وسيله تزكيه و تربيت لطيف و نيكو رشد ونمو مي كند، با اين تفاوت كه : رشد و نمو جسم، حدّ معلوم و غايت مشخصي دارد و هرگاه به آن حدّ رسد سير نزولي آن آغاز مي شود و بار ديگر به ضعف و ناتواني مي گرايد، ولي رشد ونمو روحي ورواني، به زندگي انسان پيوند خورده و هرگر متوقف نمي شود، مگرزماني كه شخص از مدرسه اين جهان مادي رخت بربندد .

ميزان الحكمه،محمدي ري شهري، 3/149

تربيت و اهداف آن از منظر قرآن و سنت نبوي

 

 

تاریخ به روز رسانی: 1394/11/25
تعداد بازدید: 310
امتیازدهی
میانگین امتیازها:0 تعداد کل امتیازها:0
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0
ارسال نظرات
نام  
آدرس پست الکترونیکی شما    
توضیحات  
تغییر کد امنیتی  
کد امنیت  
 
تمامی حقوق این پایگاه متعلق به اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی می باشد.
ورود اعضاء
بستن
Powered by DorsaPortal