ورود اعضاء ورود اعضاء نقشه سایت نقشه سایت
۱۳۹۵ سه شنبه ۵ بهمن
معاونت پژوهشی و برنامه ریزی معاونت پرورشی فرهنگی معاونت پژوهش، برنامه ریزی و نیروی انسانی
صفحه اصلی
English
تربيت در قرآن كريم

تربيت در قرآن كريم

قرآن كريم در خصوص تربيت معنوي و اخلاقي، از واژه «تزكيه» و مشتقات آن استفاده كرده است؛ مانند آيه(قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاهَا*وَقَدْ خَابَ مَنْ دَسَّاهَا) (شمس/9 10) و آيه(...وَيُزَكِّيهِمْ و َيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَهَ...)(جمعه/2(

(هُوَ الَّذِي بَعَثَ فِي الأمِّيِّينَ رَسُولا مِنْهُمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَ الْحِكْمَهَ)(جمعه/2)

«او كسي است كه در ميان جمعيت درس نخوانده رسولي از خودشان برانگيخت كه آياتش را بر آنها مي خواند و آنها را تزكيه مي كند و به آنان كتاب و حكمت مي آموزد

تزكيه جلوه اي از تربيت است و با تربيت از منظر پالايش و رفع موانع كه برآيند آن رشد يافتن است، همانندي و همساني دارد. هرچند كه از منظر قلمرو شمول، تزكيه نسبت به تربيت، تنگنايي مفهومي دارد؛ زيرا تزكيه تنها ناظر به تربيت اخلاقي است و با ساير گونه هاي ديگر تربيت؛ ارتباطي ندارد . همچون پرورش و تأمين همه جانبه نيازهاي مادي و جسمي انسان ها، به ويژه عهده دار بودن مستقيم تربيت فيزيكي متربيان از جمله اين موارد است و گويا به همين در قرآن كريم، زماني كه از متربيان در دو جنبه تربيت مادي و معنوي، همچون خداوند، والدين و يا نقش فرعون در تربيت موسي سخن مي گويد، با واژه «تربيت» ياد مي كند، اما زماني كه از نقش تربيتي پيامبرسخن مي گويد، واژه «تزكيه» را به كار مي برد؛ چرا كه حوزه تربيتي پيامبر به تزكيه و پيرايش معنوي انسان ها محدود مي شود، حال آنكه كاركرد تربيتي ساير مربيان كه قرآن از آنها ياد كرده است، شامل هر دو بُعد مادي و معنوي تربيت مي گردد.

 

تربيت و اهداف آن از منظر قرآن و سنت نبوي

 

تاریخ به روز رسانی: 1394/11/25
تعداد بازدید: 298
امتیازدهی
میانگین امتیازها:0 تعداد کل امتیازها:0
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0
ارسال نظرات
نام  
آدرس پست الکترونیکی شما    
توضیحات  
تغییر کد امنیتی  
کد امنیت  
 
تمامی حقوق این پایگاه متعلق به اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی می باشد.
ورود اعضاء
بستن
Powered by DorsaPortal